وام۵۰میلیون تومانی

وام قرض الحسنه ۵۰۰میلیون ریالی با سود ۴ درصد در ۲۰ بانک پرداخت می شود. این تسهیلات شامل تمام متقاضیان نیست بلکه گروه خاصی از اقشار جامعه که نیازمند حمایت بیشتر هستند از این وام برخوردار خواهند شد.

بسیاری از اقشار نیازمند با کمک و تسهیلات نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد امام(ره) و سازمان بهزیستی زندگی خود را اداره می کنند یا بهبود می ببخشند اما یک گروه از اقشار جامعه که کمتر مورد توجه این نهادها قرار داشتند نیز از این پس می توانند از تسهیلات و وام قرض الحسنه مخصوص خود بهره مند شوند. جزئیات این وام را فاطمه رضوان مدنی از مسئولان سازمان بهزیستی اعلام کرده است.

جزئیات وام ۵۰۰ میلیون ریالی قرض الحسنه 

این مقام مسئول در بهزیستی درباره وام ۵۰ میلیون تومانی با بهره ۴ درصد و بازپرداخت ۷ ساله که به معتادان بهبود یافته اعطا می شود، توضیح داد: معتاد بهبود یافته متقاضی وام ۵۰۰ میلیون ریالی باید یکسال از پاکی داشته باشد. به این معنی که یک سال پاکی خود را با را ارائه آزمایش عدم اعتیاد را در سه نوبت به اثبات برساند.
ضمنا مباحث آماده‌سازی شغلی‌ متقاضیان این وام قرض الحسنه باید رعایت شده باشد؛ به این معنی که فردی که یکسال پاک شده باشد باید حتما به اداره بهزیستی شهرستان محل زندگی خود مراجعه و درخواست دهد، اداره بهزیستی نیز از سازمان تامین اجتماعی و کمیته امداد استعلام گرفته و بررسی می‌کند که فرد اشتغال به کار نداشته باشد و تحت پوشش نهادهای حمایتی نباشد.
سرپرست مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور افزود: همچنین فرد متقاضی وام باید دارای گواهی بهبودی در مرکز مجاز تحت نظارت سازمان بهزیستی باشد؛ یعنی فردی که در خانه خودش اعتیاد را ترک کرده باشد قابل قبول نیست و باید گواهی بهبودی از مراکز مجاز تحت نظارت سازمان بهزیستی دریافت کرده باشد. حضور در جلسات مشاوره مرکز و تاییدیه درمانگر در ارتباط با سلامت جسمی و روانی فرد از دیگر شروط ارائه وام است و پس از آن نیازسنجی آموزش و مشاوره شغلی برای او انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین فرد باید دارای جواز کسب یا گواهی‌نامه معتبر موردتایید حوزه اشتغال باشد و درصورتی که فرد جواز کسب یا گواهی‌نامه معتبر موردتایید حوزه اشتغال را نداشت،‌ باتوجه به تفاهم‌نامه‌ای که سازمان بهزیستی با سازمان فنی و حرفه‌ای منعقد کرده، بهزیستی فرد را به سازمان فنی و حرفه‌ای معرفی می‌کند تا معتاد بهبودیافته به صورت رایگان آموزش‌های مهارتی متناسب با بازار کار خود را دریافت کند.

رضوان مدنی در پاسخ به این سوال که آیا برای دریافت این وام به ضامن نیاز است؟ اظهار کرد: این موضوع بسته به شرایط بانک دارد. سازمان بهزیستی این وام را فراهم کرده اما درخصوص ضامن و شرایط آن، هر بانکی شرایط خاص خود را دارد.

سرپرست مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درخصوص بانک‌های عامل پرداخت‌کننده نیز اظهار کرد: ۲۰ بانک عامل پرداخت‌کننده این وام هستند.

وی با اشاره به اینکه این وام طبق بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه است،‌ گفت: سازمان بهزیستی وام را به دو صورت وام خوداشتغالی و کارفرمایی به افراد پرداخت می‌کند؛ وام خوداشتغالی به معنی این است که اگر فرد جواز کسب یا گواهی معتبر داشته باشد، می‌تواند وام ۵۰ میلیون تومانی را دریافت کند، اما وام کارفرمایی به این صورت است که فردی که دارای کارخانه‌ است، می‌تواند از یک تا حداکثر ۴۰ نفر از معتادان بهبود یافته را مشغول به کار کند، سازمان بهزیستی به ازای هر معتاد بهبودیافته‌ای که مشغول به کار شود، وام را به کارفرما پرداخت می‌کند.